Wednesday, August 21, 2013

Afina :: Solid food




Dah sampai masa untuk Afina makan hehehe
bila aku google banyak kaedah dan cara untuk bagi solid food kat baby
kat klinik pulak nurse ada bagitau
6 hari pertama bagi bubur nasi sahaja (bubur yang dikisar dan ditapis)
6 hari kedua campur dengan sayur yang dikisar lah jugak kan.
6 hari ketiga campur dengan ikan juga dikisar dan tapis
6 hari berikutnya bubur dicampur dengan separuh kuning telur sahaja.
dan macam lagi la resepi yang nurse bagi.


Dalam tempoh 6 hari  bukan apa, untuk baby mengenal rasa dan untuk mengesan elergik
tapi kebanyakkan aku tengok bagi puree dulu untuk 1st solid food
so,aku rasa itu lagi relevan kan supaya perut anak pun x de lah terkejut.


tapi apa-apa pun ok asalkan ko jangan bagi makanan yang baby x boleh telan sudah
macam kata Dr.Tiwi nih!!
Dr.Tiwi menambahkan, jenis makanan yang diperkenalkan juga sebaiknya disesuaikan dengan berat badan bayi. "Kalau berat badannya kurang, sebaiknya pilih makanan yang tinggi kalori,"  sumber


ok, untuk 1st solid food Afina aku buat Puree Carrot tambah susu yang di "mermet"





 Afina suka ke x jom tengok reaksi dia


1st suap, bukan main comot anak umi nih hihihi


buka mulut nak lagi ok
sedap la kot heeee


seterusnya still buka mulut, ok umi suap lagi
macam suka jer


tersengih-sengih...suka ye dapat makan

dan last sebelum habis lagi
puree tue






sempat la jugak aku snap walaupun kabur gambarnya 
tetiba dia buat reaksi camni
dah kenyang kot baru rasa puree 2 x best 
Hhmm Afina...hari ini still lagi bagi puree ni
macam tu jugak reaksinya.
tergelak jugak uminya nih hahahaha


Nanti umi tukar puree epal pulak ye cayang
hope cayang umi suka yer hihihi










nota kaki :: bukan senang hoi aku nak bertahan sampai Afina 6 bulan ada jer yang suruh aku bagi makan                        Afina awal lagi huhuhu

No comments :

Post a Comment

jangan baca je...komen la sikit :)

Total Pageviews